| A NEMZETKÖZI ASZTALITENISZ SZÖVETSÉG JÁTÉKSZABÁLYAI 
 
		 1.1
      Az asztal 
		  1.1.1 Az asztal felső 
      lapja, a játékfelület téglalap alakú, 2.74 m hosszú, 1.525 méter széles, 
      és a padlótól 76 cm-es magasságban, vízszintesen helyezkedik el. 
       1.1.2 A játékfelülethez nem 
      tartoznak hozzá a felső asztallap oldalfelületei.  1.1.3 A játékfelület 
      bármilyen anyagból készülhet, ám egy 
szabványlabdának 30 cm magasról a 
      játékfelületre leejtve mindenhol egyaránt 23 cm magasra kell 
      felpattannia. 1.1.4 A játékfelületnek 
      egységesen sötét színűnek és mattnak kell lennie, mindkét hosszanti 
      oldalvonalon 2.74 méteres, 2 cm széles fehér szegéllyel, s mindkét 
      alapvonalon 1.525 méteres, 2 cm széles fehér 
      szegéllyel. 1.1.5 A játékfelületet az 
      alapvonalakkal párhuzamosan húzódó, függőleges háló két egyforma nagyságú 
      térfélre osztja. A játékfelületnek teljes terjedelmében folyamatosnak kell 
      lennie mindkét térfélen. 1.1.6 A páros játékhoz a 
      térfeleket egy, az oldalvonalakkal párhuzamosan húzódó, 3 mm széles fehér 
      színű középvonal két egyforma méretű térfélrészre osztja. A középvonal 
      mindkét térfélen a jobb oldali térfélrészhez 
      tartozik. 
		  
		  1.2 A 
      hálókészlet 
		  1.2.1 A hálókészlet a 
      hálóból, a felfüggesztéséből és a hálótartó oszlopokból áll, beleértve a 
      hálót az asztalhoz rögzítő csavarokat. 1.2.2 A hálót zsinórral 
      kell felfüggeszteni, mindkét végén 15.25 cm magas oszlophoz erősítve. Az 
      oszlopok külső határvonala l5.25 cm-es távolságra van az 
      oldalvonaltól. 1.2.3 A háló felső 
      szélének, a háló teljes hosszában, 15.25 cm magasan kell lennie a 
      játékfelület felett. 1.2.4 A háló aljának, a 
      háló teljes hosszában, a lehető legközelebb kell lennie a játékfelülethez, 
      a háló végeinek pedig a lehető legszorosabban kell csatlakozniuk a 
      hálótartó oszlopokhoz. 
		  
		  1.3 A 
      labda 
		  1.3.1 A labda gömb alakú, 
      38 mm átmérőjű.  1.3.2 A labda súlya 2.5 
      gramm. 1.3.3 A labda anyaga 
      celluloid, vagy hasonló műanyag, színe fehér, sárga vagy narancssárga, és 
      matt. 
		  
		  1.4 Az 
      ütő 
		  1.4.1 Az ütő tetszés 
      szerinti méretű, alakú vagy súlyú lehet, de a lapjának simának és merevnek 
      kell lennie. 1.4.2 Az ütőlap 
      vastagságának legalább 85% -a természetes fa legyen, az ütőlapon belüli 
      ragasztóréteg felerősíthető valamilyen rostos anyaggal, mint például 
      szénrost, üvegrost vagy préselt papír. Viszont nem lehet vastagabb a 
      teljes vastagság 7.5%-ánál, vagy 0.35 mm-nél, attól függően, hogy melyik 
      érték a kisebb. 1.4.3 Az ütőlapnak az 
      ütéshez használt oldalát vagy szokványos szemcsés gumival kell borítani 
      szemcsével kifelé, a ragasztóanyaggal együtt legfeljebb 2 mm vastagságban, 
      vagy pedig szendvicsgumival, azaz szofttal, szemcsével akár kifelé, akár 
      befelé, a ragasztóanyaggal együtt legfeljebb 4 mm 
      vastagságban. 1.4.3.1 A szemcsés 
      gumiborítás egy olyan, nem szivacstartalmú természetes vagy műanyag gumi, 
      amelynek egész felületét egyenletesen borítják a szemcsék, 
      négyzetcentiméterenként legalább 10, de legfeljebb 50 darabos 
      sűrűséggel. 1.4.3.2 A szendvicsgumi 
      borítás, azaz szoft egy szivacsgumi réteg külső felén szemcsés 
      gumiborítással. A szemcsés gumiréteg összvastagsága nem haladhatja meg a 2 
      mm-t. 1.4.4 A borítóanyagnak az 
      ütőlapot teljesen be kell fednie, de nem nyúlhat túl az ütő szélén, kivéve 
      a nyélhez legközelebbi részen, amelyet az ujjak érintenek. Ez a rész lehet 
      borítatlan, vagy más anyaggal fedett. 1.4.5 Magának az ütőlapnak, 
      az azt borító valamennyi rétegnek, s a ragasztóanyagnak is folyamatosnak 
      és egyenletes vastagságúnak kell lennie. 1.4.6 Az ütőt borító 
      anyagnak, vagy a borítatlanul hagyott ütőlapnak mattnak kell lennie, egyik 
      oldala élénk piros, a másik oldala fekete kell hogy legyen. Az ütő szélén 
      lévő bármilyen szegélynek mattnak kell lennie, s egyáltalán nem lehet 
      fehér szín rajta. 1.4.7 Az ütőfelület 
      egyöntetűsége, a szín egysége kis mértékben eltérést mutathat sérülés, 
      kopás vagy fakulás miatt, de csak akkor, ha az a felület jellegét, 
      alapvető paramétereit nem befolyásolja jelentősen. 1.4.8 A mérkőzés kezdetekor 
      és a mérkőzés alatti ütőcserék alkalmával a játékos köteles megmutatni a 
      használni kívánt ütőjét az ellenfélnek és a játékvezetőnek egyaránt, és 
      meg kell engednie nekik, hogy az ütőt megvizsgálják. 
		  
		  1.5 
      Meghatározások 
		  1.5.1 A labdamenet az az 
      időtartam, amíg a labda játékban van. 1.5.2 A labda játékba kerül 
      attól a pillanattól kezdve, ahogy megszűnik a mozdulatlansága a szabad 
      kéztenyérben, ahonnét az adogatás szándékával indítják el, s játékban 
      marad mindaddig, amíg a labdamenet ponttal véget nem ér, vagy félbe nem 
      szakad. 1.5.3 A megismételt 
      labdamenet az, amelynek eredményét nem számítják he. 
 1.5.4 A pont, vagy poén az 
      a labdamenet, amelynek az eredményét számítják. 1.5.5 Az ütőtartó kéz az, 
      amelyben az ütőt fogják  1.5.6 A szabad kéz az, 
      amelyben nincs ütő. 1.5.7 Ütés az, amikor a 
      játékos az ütőt tartó k~. tartó kéz csukló alatti részével érinti a 
      labdát. 1.5.8 A labda 
      akadályoztatása, vagy "töccs" azt jelenti, hogy akár a játékos maga, akár 
      valami, amit magán visel, vagy magánál tart, hozzáér a labdához, amikor az 
      még nem hagyta el a játékfelületet vagy a szóban forgó játékos térfelének 
      alapvonalát, s nem érintette az ő térfelét, miután az ellenfél utoljára 
      megütötte azt. . 1.5.9 Az adogató az a 
      játékos, akinek elsőként kell megütnie a labdát a labdamenet 
      során. 1.5.10 A fogadó az a 
      játékos, akinek másodszor kell megütnie a labdát a labdamenet 
      során. 1.5.11 A játékvezető az a 
      személy, akit a mérkőzés irányítására, ellenőrzésére jelölnek 
      ki. 1.5.12 A helyettes 
      játékvezető az a személy, aki a vezetőbíró, játékvezető munkáját segíti 
      bizonyos döntésekkel. 1.5.13 A játékos magán 
      viseli, vagy magánál tartja mindazt, amit magán viselt, vagy magánál 
      tartott a labdamenet megkezdésekor. 1.5.14 A labda a háló 
      felett vagy mellett szálló labdának tekinthető akkor is, ha akár felül, 
      akár alul, akár kívülről megkerüli a hálókészletet az asztalon kívül 
      repülve, vagy, ha a visszaütésnél a háló felett vagy mellett ugrik 
      vissza. 1.5.15 Az asztal 
      alapvonalának kell tekinteni annak mindkét irányba történő meghatározatlan 
      mértékű meghosszabbítását is. 
		  
		  1.6 A szabályos 
      adogatás 
		  1.6.1 Az adogatás 
      megkezdésekor a labdának mozdulatlanul kell nyugodnia az adogató szabad 
      kezének laposra nyitott tenyerében, az alapvonal mögött és a játékfelület 
      szintje fölött. 1.6.2 Az adogatónak 
      megközelítőleg függőlegesen, minden pörgetés nélkül kell feldobnia a 
      labdát úgy, hogy az a szabad kéz tenyerét elhagyva legalább 16 cm magasra 
      repüljön, majd anélkül essen lefelé, hogy bármibe 
      beleütközne. 1.6.3 A lefelé szálló 
      labdát az adogatónak úgy kell megütnie, hogy az először a saját térfelét 
      érintse, majd a háló felett vagy mellett elszállva egyenesen a fogadó 
      térfelén pattanjon le. A párosban a labdának egymás után az adogató, majd 
      a fogadó játékos jobb térfélrészletén kell 
      lepattannia. 1.6.4 A labdának és az 
      ütőnek mindvégig a játékfelület szintje fölött kell lennie attól a 
      pillanattól kezdve, ahogyan a labda mozdulatlanul vár a feldobásra , 
      mindaddig, amíg bele nem ütnek. 1.6.5 A labdának a 
      megütésének pillanatában az adogató alapvonala mögött kell elhelyezkednie, 
      és nem kerülhet az adogató testrészei mögé, kivéve a karját, a fejét vagy 
      az alapvonalától messzebb eső lábát. 1.6.6 A játékos felelőssége 
      úgy adogatni, hogy a játékvezető vagy a helyettes játékvezető jól 
      láthatóan meggyőződhessen a szabályos adogatás követelményeinek 
      betartásáról. 1.6.6.1 Ha a játékvezetőnek 
      kétsége támad az adogatás szabályosságát illetően, de sem ő, sem a 
      helyettes játékvezető nem biztos benne, akkor jogában áll a mérkőzés során 
      egyszer figyelmeztetni az adogatót anélkül, hogy pontot 
      ítélne. 1.6.6.2 Ha ugyanazon 
      játékos adogatásának szabályossága a későbbiekben is kétséges akár 
      ugyanazon okból kifolyólag, akár más miatt, már nem élvezheti a 
      figyelmeztetés adta jogot, hanem a fogadó javára kell pontot 
      ítélni. 1.6.6.3 Amennyiben a 
      szabályos adogatás követelményeinek be nem tartása egyértelmű és tiszta, 
      nem lehet figyelmeztetni, hanem a fogadó javára kell pontot ítélni az első 
      és minden további alkalommal. 1.6.7 Kivételes esetekben a 
      játékvezető könnyítést adhat a szabályos adogatás kritériumai alól, 
      méghozzá akkor, ha előre, tehát még a játék megkezdése előtt tudomására 
      hozzák, hogy az adogatót mozgáskorlátozottság akadályozza a szabályok 
      betartásában. 
		  
		  1.7 A szabályos 
      visszaütés 
		  1.7.1 Az adogatás vagy 
      fogadás után úgy kell a labdát megütni, hogy az a hálókészlet felett vagy 
      mellett akár közvetlenül, akár a hálókészlet érintésével az ellenfél 
      térfelét érintse. 
		  
		  1.8 A 
      játékrend 
		  1.8.1 Egyesben az adogató 
      kezdi a játékot szabályos adogatással, amelyet a fogadó szabályosan 
      visszaüt. Ezt követően az adogató és a fogadó felváltva 
      üt. 1.8.2 Párosban az adogató 
      kezdi a játékot szabályos adogatással, amelyet a fogadó szabályosan 
      visszaüt. Ezután az adogató párjának kell szabályosan visszaütni a labdát, 
      majd a fogadó párjának. Ezt követően valamennyi játékos felváltva, ebben a 
      sorrendben üt. 
		  
		  1.9 Megismételt 
      labdamenet 
		  1.9.1 A labdamenetet meg 
      kell ismételni , 1.9.1.1 ha a labda az 
      adogatás során útban a háló felett vagy mellett a hálókészletet érinti 
      feltéve, hogy az adogatás egyébként szabályos volt, vagy a hálót ért 
      labdát a fogadó, vagy párja akadályoztatja. 1.9.1.2 ha az adogatást úgy 
      indították el, hogy a fogadó játékos vagy pár nem állt készen a játékra, 
      feltéve, hogy sem a fogadó, sem a párja nem kíséreli meg, hogy beleüssön a 
      labdába. 1.9.1.3 ha a szabályos 
      adogatást, a szabályos visszaütést, vagy a játékszabályok be nem tartását 
      a játékosok akaratán kívüli körülmény akadályozza.  1.9.1.4 ha a játékot a 
      játékvezető vagy a helyettes játékvezető félbeszakítja. 
       1.9.1.5 ha a párosban nem a 
      megfelelő játékos adogat vagy fogad. 1.9.2 A játékot félbe lehet 
      szakítani,  1.9.2.1 ha az adogatásban, 
      a fogadásban, vagy a térfélválasztásban történt tévedést kell 
      helyrehozni. 1.9.2.2 ha a váltogató 
      adogatást, az időjátékot kell megkezdeni.  1.9.2.3 ha figyelmeztetni, 
      vagy büntetni kell egy játékost. 1.9.2.4 ha a 
      játékfeltételeket olyan módon zavarja meg valami, hogy az kihatással lehet 
      a labdamenet sorsára. 
		  
		  1.10 
      Pontszerzés 
		  1.10.l Amennyiben a 
      labdamenet nem szakad félbe, a játékos pontot szerez, 
       1.10.1.1 ha az ellenfele 
      nem tud szabályosan adogatni. 1.10.1.2 ha az ellenfele 
      nem tud szabályosan fogadni. 1.10.1.3 ha a labda a játékos adogatását vagy visszaütését követően bármihez hozzáér a hálókészlet kivételével azelőtt, hogy az ellenfél beleütne. 1.10.1.4 ha a labda, miután 
      az ellenfél beleütött, elhagyja a játékos alapvonalát anélkül, hogy 
      érintette volna azt a térfelet. 1.10.1.5 ha az ellenfél 
      akadályoztatja a labdát, tehát „töccsöt üt”  1.10.1.6 ha az ellenfél 
      kétszer egymás után beleüt a labdába.  1.10.1.7 ha az ellenfél 
      olyan ütőfelülettel üti meg a labdát, amelynek felülete nem felel meg az 
      1.4.3 pontban foglalt követelményeknek.  1.10.1.8 ha az ellenfél, 
      vagy bármi, amit az ellenfél magán visel, vagy magánál tart, elmozdítja az 
      asztalfelületet. 1.10.1.9 ha az ellenfél, 
      vagy bármi, amit az ellenfél magán visel, vagy magánál tart, hozzáér a 
      hálókészlethez. 1.10.1.10 ha az ellenfél 
      szabad keze hozzáér a játékfelülethez. 1.10.1.11 ha a páros 
      ellenfél nem a meghatározott sorrendben ér labdához. 
 1.10.1.12 ha a váltogató 
      adogató rendszerben, tehát az időjátékban a játékos, vagy párosban ő és 
      partnere l3 egymást követő szabályos visszaütést üt, beleértve az 
      adogatásfogadást. 
		  
		  1.11 A 
      játszma 
		  1.11.1 A játszmát az a 
      játékos vagy páros nyeri, aki vagy amely előbb éri el a 21 pontot, kivéve, 
      ha mindkét játékos vagy páros 20 pontot szerzett. Ebben az esetben a 
      játszmát az a játékos vagy páros nyeri, aki vagy amely elsőként szerez 
      egymást követően 2 ponttal többet az ellenfélnél. 
		  
		  1.12 A 
      mérkőzés 
		  1.12.1 A mérkőzés vagy két 
      vagy három nyert játszmából áll. 1.12.2 A mérkőzés során a 
      játék folyamatosan, megszakítás nélkül zajlik, kivéve a játszmák közötti 
      szüneteket, amikor a játékos 2 percnél nem hosszabb pihenőre 
      jogosult. 
		  
		  1.13 Az adogatás, a 
      fogadás és a térfél választása 
		  1.13.1 Az adogatás-, a 
      fogadás- és térfélválasztás rendjének a jogát sorsolással döntik el, és a 
      győztes választhat, hogy elsőként adogat, elsőként fogad, vagy hogy melyik 
      térfélen kezdi a játékot. 1.13.2 Amikor a játékos 
      vagy a páros eldöntötte, hogy elsőként adogat, elsőként fogad, vagy 
      valamelyik térfelet választja, a másik játékosnak vagy párosnak jogában 
      áll a másik lehetőséget választani. 1.13.3 Minden ötödik 
      pontszerzés után a fogadó játékos vagy páros adogató játékos vagy páros 
      lesz, és így tovább felváltva a játszma végéig, kivéve, ha mindkét játékos 
      vagy páros 10 pontot szerzett, vagy ha a váltogató adogatás van érvényben,
      ahol is az adogatás és fogadás rendje azonos, de pontonként 
      cserélődik. 1.13.4 A páros mérkőzés 
      minden játszmájában az a páros, amely elsőként adogat, eldönti, hogy a 
      páros melyik tagja adogat, és az első játszmában a fogadó páros eldönti, 
      hogy a páros melyik tagja fogad. Az egymást követő játszmákban az a 
      játékos lesz az első adogató, akit az adogatásra jogosult páros kijelölt. 
      és az a játékos lesz az első fogadó, aki az előző játszmában az illetőnek 
      adogatott. 1.13.5 A párosban minden 
      adogatáscserénél az előző fogadó játékos lesz az adogató és az előző 
      adogató játékos partnere lesz a fogadó. 1.13.6 Az a játékos vagy 
      páros, aki vagy amely egy játszmában az adogatást kezdte, a következő 
      játszmában először fogadó lesz. Párosban a döntő játszmában a fogadó 
      párosnak meg kell cserélni a fogadás rendjét, amint valamelyik páros 
      elsőként eléri a 5 pontot. 1.13.7 Az a játékos vagy 
      páros, aki vagy amely egy játszmában az egyik térfélen kezd játszani, a 
      soron következő játszmát a túlsó térfélen játssza. A mérkőzés döntő 
      játszmájában a játékosok vagy párosok akkor cserélnek térfelet, amikor 
      valamelyik fél elsőként eléri a 5 pontot. 
		  
		  1.14 Hibák az adogatás, 
      a fogadás és a térfélválasztás rendjében 
		  1.14.1 Ha egy játékos nem a 
      játékrend szerint adogat vagy fogad, a játékvezetőnek a tévedés 
      felismerésekor azonnal félbe kell szakítania a játékot, majd úgy kell a 
      folytatást elrendelnie, ahogyan az adott állásnál a mérkőzés megkezdésekor 
      megállapított sorrend megköveteli. A párosban az adogatás rendjét annak 
      megfelelően kell alkalmazni, ahogyan azt a tévedés észlelésekor zajló 
      játszma elején az adogató páros megválasztotta. 1.14.2 Ha a játékosok 
      megfeledkeznek a térfélcseréről, a játékvezetőnek a tévedés felismerésekor 
      azonnal félbe kell szakítania a játékot, majd abban a felállásban kell a 
      folytatást elrendelnie, ahogyan az adott állásnál a mérkőzés megkezdésekor 
      megállapított rend megköveteli. 1.14.3 A tévedés 
      felismeréséig megszerzett pontok minden körülmények között érvényben 
      maradnak. 
		  
		  1.15 A váltogató 
      adogatás rendszere, időjáték 
		  1.15.1 A váltogató adogatás 
      rendszere, az időjáték akkor lép életbe, ha egy játszma nem ér véget 15 
      percnyi játékidő után, kivéve, ha mindkét játékos vagy páros elért már 
      legalább 19 pontot, illetve ha ezt a mérkőzés folyamán bármikor mindkét 
      játékos vagy páros közösen kéri. 1.15.1.1 Ha a labda 
      játékban van az időhatár elérésekor, a játékvezetőnek félbe kell 
      szakítania a játékot, majd a játék folytatásakor ugyanaz a játékos adogat, 
      aki a félbeszakított labdamenetben adogatott. 1.15.1.2 Ha a labda nincsen 
      játékban az időhatár elérésekor, a játék folytatásakor az a játékos 
      adogat, aki az előző labdamenetben fogadott. 1.15.2 Ezt követően a 
      játszma végéig a játékosok pontonként felváltva adogatnak, és ha a fogadó 
      játékos vagy páros 13-szor szabályosan visszaüti a labdát, akkor pontot 
      szerez. 1.15.3 Ha már egyszer 
      bevezették, a váltogató adogatás rendszere a mérkőzés végéig érvényben 
      marad. |